w

Keywords, czyli kluczowe słowa opisujące karty w Legends of Runeterra

 Keywords w LoR

Keywords w dosłownym tłumaczeniu, to słowa kluczowe, które opisują karty w Legends of Runeterra. To zdecydowanie jeden z ważniejszych elementów gry, ponieważ keywords określają działanie poszczególnych kart i ich umiejętności, które w istotny sposób wpływają na grę.

Artykuł alfabetycznie opisuje poszczególne słowa kluczowe i będzie na bieżąco aktualizowany.


Zapoznajcie się z pozostałymi poradnikami na Runeterra.pl!


 Allegiance

Przywiązanie – po zagraniu karty uruchamiają się opisane bonusy, o ile karta na szczycie stosu kart dobieranych należy do tego samego regionu. Idealnie sprawdza się w mono-regionalnych deckach.


 Attack

Atak – Jeśli gracz ma token ataku, to może przenieść na pole bitwy do sześciu jednostek, które znajdują się na ławce. Nie można tego dokonać, gdy na stole zagrywane są zaklęcia. Po ogłoszeniu ataku, przeciwnik przechodzi do blokowania lub/i zaklęć. Jednostki, które biorą udział w walce uderzają w siebie lub Nexus. Przy ataku wyzwalany jest efekt zapisany na karcie.


 Aura

Aura – to stały efekt, który oddziałuje tak długo, jak na stole znajduje się karta rzucająca aurę.


 Barrier

Bariera – neguje następne nadchodzące obrażenia. Trwa jedną turę.


 Burst

Wybuch / działanie natychmiastowe – umiejętności i zaklęcia, które działają natychmiast po zagraniu, przeciwnik nie może ich kontrować. Więcej w poradniku dotyczącym zaklęć.


 Can’t Block

Nie może blokować – jednostka nie może być wykorzystana do blokowania ataków innych jednostek.


 Capture

Pojmanie – pojmana jednostka jest usuwana z gry. Wraca, gdy jednostka, która ją pojmała zostanie usunięta z gry. Słowem, jeśli zniszczymy jednostkę, która dokonała pojmania, to nasza pojmana jednostka wraca na stół.


 Challenger

Wyzwanie / rywal – pozwala na wybór jednostki przeciwnika, która ma blokować tę jednostkę. Działa na każdy rodzaj przeciwników, np. Elusive oraz jednostki ze słowem kluczowym Can’t Block.


 Discard

Odrzucenie – wykluczenie karty, którą mamy na ręku z gry. Podobne do Obliterate.


 Double Attack

Podwójny atak – jednostka atakuje dwukrotnie – przed i w tym samym czasie, co jednostka blokująca. Oznacza to, że może np. ściągnąć barierę lub zniszczyć blokującą jednostkę, na zasadzie Quick Attack.


 Drain

Wyssanie – zadaje obrażenia celowi i leczy sojuszniczy Nexus. Obrażenia i leczenie nie są ze sobą połączone, to znaczy, że nawet jeśli atak zostanie zneutralizowany, to leczenie i tak będzie miało miejsce.


 Draw

Dobierz – gracz dobiera kartę ze swojej talii do ręki.


 Elusive

Nieuchwytny – jednostki z tym słowem kluczowym mogą być blokowane tylko przez inne nieuchwytne jednostki.


 Enlightened

Oświecony – kiedy gracz ma 10 punktów many, jednostka uzyskuje status oświeconej. Efekty związane z oświeceniem raz uruchomione pozostają w grze, nawet jeśli gracz ma mniej niż 10 punktów many.


 Ephemeral

Efemeryczny – kiedy karta jest na stole, to jednostka efemeryczna ginie zaraz po wykonaniu ataku lub wraz z końcem rundy.


 Fast

Szybki – szybkie zaklęcia mogą być grane w każdym momencie tury, ale pozostawiają przeciwnikowi możliwość kontrowania. Więcej w poradniku dotyczącym zaklęć.


 Fearsome

Przerażające – jednostki z tym tagiem mogą być blokowane jedynie przez jednostki z siłą 3 lub więcej. Słowem, słabsze jednostki od 3 nie mogą blokować przerażających jednostek.


 Fleeting

Ulotne – karty ulotne są usuwane z ręki wraz z końcem rundy.


 Frostbite

Odmrożenie – siła jednostki zostaje zmniejszona na tę rundę do 0.


 Last Breath

Ostatni oddech – zdolność zostaje uruchomiona, gdy jednostka z słowem kluczowym Last Breath zostanie zniszczona.


 Lifesteal

Kradzież życia – jednostka leczy sojuszniczy Nexus o wartość obrażeń (siła), które zadaje.


 Nexus Strike

Uderzenie w Nexus – ma miejsce, gdy jednostka zadaje obrażenia Nexusowi przeciwnika.


 Obliterate

Wymazanie – całkowicie usuwa z gry. Nie jest to uśmiercenie jednostek, zatem Obliterate nie uruchamia Last Breath. Jednostki również nie mogą być wskrzeszone.


 Overwhelm

Miażdżenie – różnica obrażeń pomiędzy siłą atakującej jednostki z Overwhelm, a punktami życia celu jest przenoszona na Nexus przeciwnika. Jeśli jednostka broniąca zginie lub zostanie odwołana, wówczas cała siła jednostki zostanie przeniesiona na Nexus – trik w obronie nie zadziała! Jeśli jednostka broniąca ma Barierę, to obrażenia w Nexus będą liczone w normalny sposób, nawet jeśli obrońca przeżyje.


 Play

Zagraj – bezpośrednie zagranie przez gracza, np. zagranie karty z ręki na stół. Czasami muszą zostać spełnione konkretne warunki, aby można było zagrać kartę.


 Quick Attack

Szybki atak – jednostka z szybkim atakiem, zadaje obrażenia przed jednostką bez szybkiego ataku. Oznacza to, że obrażenia jednostki atakującej są rozstrzygane przed jednostką broniącą. Słowem, jednostka z Quick Attack zniszczy przeciwną lub zdejmie jej barierę, zanim obrońca będzie mógł zareagować.


 Rally

Rajd – gracz, który nie ma tokenu ataku, uzyskuje go.


 Recall

Odwołanie – powrót jednostki na rękę i anulowanie wszystkich efektów, które na nią zostały nałożone. Odwołana jednostka jest widoczna dla przeciwnika. Recall aktywuje trik w obronie, ale nie działa w przypadku jednostek ze słowem kluczowym: Overwhelm.


 Regeneration

Regeneracja – całkowicie leczy jednostkę wraz ze startem nowej rundy.


 Revive

Wskrzeszenie – jednostka, która zginęła zostaje wskrzeszona i wraca do gry. Najczęściej na stół, o ile opis nie mówi inaczej.


 Silence

Wyciszenie – usunięcie wszystkich umiejętności, keywordsów i wszystkich efektów, które oddziałują na kartę. Nowe efekty mogą być nałożone na wyciszoną kartę.


 Skill

Umiejętność – efekt podobny do zaklęć, który jest tworzony przez jednostkę. Może zostać kontrowany, podobnie jak szybkie zaklęcia (fast). Więcej w poradniku dotyczącym zaklęć.


 Slow

Wolne – wolne zaklęcia mogą być zagrywane jedynie poza fazą walki. Mogą być kontrowane. Więcej w poradniku dotyczącym zaklęć.


 Strike

Uderzenie – uderzająca jednostka zadaje obrażenia równe swojej sile. Słowa kluczowe: Attacking oraz Blocking są przykładem Strike. Uwaga! Jednostki z siłą równą 0 nie mogą uderzyć.


 Strongest

Najsilniejsza – jednostka przeciwnika z największym wskaźnikiem siły na stole, w przypadku remisu rozpatrywany jest najwyższy poziom żywotności, następnie najwyższy koszt zagrania karty.


 Stun

Ogłuszenie – usunięcie jednostki z fazy walki. Ogłuszona jednostka nie może atakować ani blokować do końca swojej tury. Jednostki ze słowem kluczowym Challenger nadal mogą wyciągnąć ogłuszoną jednostkę do bloku.


 Summon

Przyzwij – przyzywa jednostkę na stół. Przyzywana jednostka nie uruchamia słowa kluczowego Play.


 Support

Wsparcie – nakłada efekt na wspieraną jednostkę, która znajduje się na prawo do jednostki wspierającej – działa tylko podczas ataku!


 Tough

Twardy – jednostka otrzymuje obrażenia zmniejszone o 1 punkt. Ten efekt jest liczony po słowie kluczowym Bariera.


 Trap

Pułapka – przyłącza się do karty w talii i ustawia pułapkę. Kiedy taka karta jest dobierana, wówczas uruchamiana jest pułapka. Karta może mieć wiele pułapek na sobie.


 Weakest

Najsłabszy – jednostka przeciwnika z najmniejszą wartością siły na stole, w przypadku remisu rozpatrywany jest najniższy poziom żywotności, następnie najniższy koszt zagrania karty.